Talenten ontwikkelen
“De belangrijkste reden om samen te werken is om een plek te bieden waar kinderen hun talenten het best kunnen ontwikkelen”, ziet onderzoeker Michiel van der Grinten van Oberon. “Het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden en een betere zorg voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, zijn twee andere belangrijke redenen. Scholen en kinderopvang zien dat kinderen zich door intensieve samenwerking beter ontwikkelen en met meer plezier naar school gaan.” Leerkrachten, pedagogisch medewerkers en anderen werken steeds meer samen in een team. Onderzoeker Michiel van der Grinten ziet echter dat de samenwerking niet alleen plaatsvindt op de werkvloer: “Stoppen is geen optie. Partijen willen de bestaande samenwerking versterken. Op de lange termijn wil bijna de helft van de bestuurders toewerken naar één integrale organisatie voor kinderopvang en onderwijs. Partijen die de samenwerking willen verbreden denken daarbij in de eerste plaats aan uitbreiding met jeugdhulp. Zo kunnen ze ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben beter en sneller helpen.”Belemmeringen
“Helaas blijken er nog belangrijke belemmeringen in wet- en regelgeving en in financiering”, ziet Gijs van Rozendaal van Het Kinderopvangfonds. “Vanuit ons project PACT voor Kindcentra vragen we het kabinet serieus werk te maken van beleid om samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs beter te faciliteren.” Het Kinderopvangfonds roept het kabinet dan ook op eindelijk werk maken van een goed en toegankelijk aanbod van kinderopvang voor alle kinderen van zestien uur vanaf 1 tot 4 jaar en zes uur van 4 tot 12 jaar. Gijs van Rozendaal: “Een dergelijke ondergrens biedt enorme kansen om één solide voorziening te realiseren waar kinderen vanaf jongs af aan goed integreren, de taal leren, gelijke kansen krijgen en kunnen participeren in een breed aanbod met bewegen, cultuur en gepersonaliseerd leren.”
Dit artikel verscheen eerst op Nederland Actueel