Zijne Majesteit de Koning heeft woensdagmiddag 20 november samen met minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media een werkbezoek gebracht aan CVO Accent Praktijkonderwijs in Capelle aan den IJssel. Het bezoek stond in het teken van successen, ontwikkelingen en uitdagingen in het praktijkonderwijs.
Praktijkonderwijs is een reguliere vorm van voortgezet onderwijs voor jongeren tussen 12 en 18 jaar die gebaat zijn bij leren door praktijkervaring. Ongeveer 30.000 leerlingen volgen praktijkonderwijs op 175 scholen in Nederland. Het onderwijs op deze pro-scholen is gebaseerd op de thema’s wonen, werken, burgerschap, leren en vrije tijd. Het doel van het praktijkonderwijs is leerlingen in maximaal zes jaar door kleinschalig onderwijs, een op maat gemaakt programma en persoonlijke begeleiding voor te bereiden op de maatschappij. De leerlingen kunnen vanuit het praktijkonderwijs doorstromen naar het vmbo, mbo of de arbeidsmarkt.
Praktijkonderwijs is de enige schoolsoort in het voortgezet onderwijs zonder eindexamen en zonder diploma. CVO Accent geeft leerlingen al wel diploma’s. Minister Slob gaat in de wet vastleggen dat voortaan alle leerlingen in het praktijkonderwijs een schooldiploma krijgen, zodat ze kunnen laten zien wat ze kunnen en ze de erkenning krijgen die ze verdienen.
Minister Slob ontving Koning Willem-Alexander in Capelle aan den IJssel bij CVO Accent Praktijkonderwijs. Accent beoogt ‘levensecht onderwijs’ te bieden: de school heeft een eigen leerwerkplaats, waar leerlingen het geleerde direct in de praktijk kunnen brengen. Ook werkt de school samen met diverse welzijnsinstellingen uit de omgeving. De school beschikt sinds 2016 over het predicaat ‘excellente school’.
Bij aanvang van het bezoek spraken Koning Willem-Alexander en minister Slob met leraren, ouders en leerlingen over het belang van pro-scholen en het maatwerk dat de leraren bieden, om de leerlingen geschoold aan de maatschappij te laten deelnemen. Ook de overgang van basis- naar praktijkonderwijs en de doorstroom naar vervolgopleidingen kwamen ter sprake. De Koning en de minister kregen daarnaast uitleg van leerlingen zelf over hun lesstof en over wat zij belangrijk vinden om te leren. Ze gaven een demonstratie van hun kunnen bij het opleidingsrestaurant en in de wasstraat van de school.
Afsluitend gingen Koning Willem-Alexander en minister Slob met leraren en andere experts in gesprek over het stimuleren van de samenwerking tussen onderwijsinstellingen, om zo de doorstroom naar het vmbo en mbo en de uitstroom naar de arbeidsmarkt te verbeteren en het uitvalrisico van leerlingen tegen te gaan. In het gesprek kwamen eveneens het lerarentekort en het imago van het praktijkonderwijs aan de orde.
Het bezoek met minister Slob is het dertiende in een reeks van bezoeken van de Koning met ministers en staatssecretarissen. De Koning krijgt bij deze werkbezoeken te zien hoe een belangrijk onderdeel van het beleid van de bewindspersoon uitpakt in de praktijk en gaat daarbij in gesprek met betrokkenen.